aanbod

Voor het onderwijs

Tijdens mijn werk in het basisonderwijs als leerkracht, intern begeleider en als tijdelijk waarnemend directeur heb ik veel mensen mogen ontmoeten, kunnen ondersteunen en begeleiden. Ik heb ervaren dat achter de problemen waar kinderen/volwassenen tegenaan lopen vaak een systeem zit wat niet stroomt.


In mijn jaren werkzaam in het vrijeschool basisonderwijs hoorde ik vaak de term ‘onderstroom’. Ik wist dat ik meer voor kinderen/ouders/volwassenen kon betekenen met name juist in die ‘onderstroom’. Ik had toen echter de tools en kennis nog niet om daadwerkelijk het onbewuste (de onderstroom) zichtbaar te laten worden.


Doordat ik weer ging studeren veranderde ikzelf en daarbij ook mijn inzichten. Met deze nieuw opgedane kennis en inzichten heb ik geleerd om teamleden individueel te coachen en teams te begeleiden in teamtrajecten en/of trainingen.


Ontdek hieronder mijn aanbod voor het onderwijs

Teamcoaching

 

Hoe kan het toch? Een gemotiveerde directeur, een enthousiaste intern begeleider, hardwerkende leerkrachten en een professioneel ondersteunend netwerk en toch loopt het niet! Iedereen heeft de intentie om samen te werken en te werken aan concreet opgestelde doelen. Maar ondanks alle goede intenties lukt het niet om als team goed samen te werken en deze doelen te behalen.

 

Herkenbaar? De individuen in het team zijn competent maar het team als geheel is dat niet. Het team beïnvloedt echter het gedrag van het individu. Het is dus de uitdaging om de competenties van het team aan te laten sluiten bij de competenties van de teamleden en hun talenten maximaal te benutten. Systemisch denken is de sleutel tot schoolorganisaties waar álle leden de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag, om zo met elkaar te zorgen voor duurzame resultaten en een cultuur waarin iedereen zich thuis en welkom voelt.

 

Mijn ervaring in het onderwijs en mijn ervaring als coach zet ik in om het team weer in zijn kracht te zetten. Uiteraard kom ik graag vrijblijvend langs, om de hulpvraag in kaart te brengen en een eventueel plan van aanpak te bespreken.

Coaching van individuele teamleden

 

Ervaar je als leerkracht aanhoudende vermoeidheidsklachten, neerslachtigheid, spanning, stress, enorme werkdruk, onzekerheid, angst of twijfel je of je werk nog wel bij je past, dan wil ik je met alle plezier begeleiden. We stellen samen een behandelplan op met daarin een concreet doel.

Training met een systemische bril kijken naar jouw klas

 

Je beziet jouw klas als een levend systeem waarbij alle individuele kinderen samenkomen. Ieder kind komt zelf ook uit een familiesysteem. Door met beide systemen rekening te houden en deze volledig te erkennen, kun je als leerkracht een systemisch veilige leer- speelomgeving creëren voor alle kinderen in je klas en binnen de school. Ik leer leerkrachten in deze training de belangrijkste principes van het systemisch gedachtengoed eigen te maken, zodat je met een andere bril gaat kijken. Alleen al dit systemisch kijken, zonder verder iets actiefs te doen, geeft positieve verandering in jouw klas.